Z ałącznik nr 1
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM OCENIANIA
w Szkole Podstawowej w Górce Duchownej
§ 1.
POSTANOWIENIA OGÓLNE
Wewnątrzszkolny System Oceniania opracowano na podstawie Rozporządzenia MEN z dnia 30 kwietnia 2007 r. i Rozporządzenia MEN z dnia 31 marca 2009 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (z późn. zmianami) oraz ustawy o systemie oświaty rozdział 3a i 3b – wg stanu prawnego obowiązującego w dniu 10.04.2015r.
§ 2.
CEL I ZAKRES
WEWNĄTRZSZKOLNEGO SYSTEMU OCENIANIA
-
Ocenianiu podlegają:
-
osiągnięcia edukacyjne ucznia,
-
zachowanie ucznia.
-
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do
-
wymagań określonych w podstawie programowej oraz wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania;
-
wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych w szkole programów nauczania – w przypadku dodatkowych zajęć edukacyjnych.
-
Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę oddziału, nauczycieli oraz uczniów danego oddziału stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych oraz obowiązków określonych w statucie szkoły.
-
Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego, które ma na celu:
-
informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
-
udzielanie uczniowi pomocy w nauce poprzez przekazanie uczniowi informacji o tym, co zrobił dobrze i jak powinien się dalej uczyć,
-
udzielanie wskazówek do samodzielnego planowania własnego rozwoju,
-
motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
-
dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia,
-
umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
-
Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
-
formułowanie przez nauczycieli wymagań edukacyjnych niezbędnych do otrzymania przez ucznia poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych,
-
ustalanie kryteriów oceniania zachowania,
-
ustalanie ocen bieżących i śródrocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych a także śródrocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania według określonej skali i w przyjętych w szkole formach,
-
przeprowadzanie egzaminów klasyfikacyjnych zgodnie z ustalonymi zasadami na podstawie obowiązującego prawa,
-
ustalanie rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, według skali, o której mowa w § 6 ust. 3 i § 7 ust. 3;
-
ustalanie warunków i trybu otrzymania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych oraz rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania,
-
ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce i zachowaniu ucznia oraz o szczególnych uzdolnieniach ucznia.
§ 3.
FORMUŁOWANIE WYMAGAŃ
-
Na początku każdego roku szkolnego nauczyciele informują uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć edukacyjnych, wynikających z realizowanego przez siebie programu nauczania; o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych uczniów oraz o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych.
-
Wychowawca klasy na początku każdego roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania; warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
-
Wywiązanie się nauczyciela oraz wychowawcy z powyżej sformułowanych obowiązków wobec uczniów udokumentowane jest poprzez zapis w dzienniku lekcyjnym. Rodzice (prawni opiekunowie) potwierdzają zapoznanie się z wyżej wymienionymi dokumentami podpisem w dzienniku.
-
Nauczyciel jest zobowiązany indywidualizować pracę z uczniem na zajęciach edukacyjnych odpowiednio do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w tym obniżyć wymagania w stosunku do ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się lub deficyty uniemożliwiające sprostanie wymaganiom edukacyjnym wynikającym z programu nauczania.
-
Dostosowanie wymagań edukacyjnych następuje na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
§ 4.
SPOSOBY SPRAWDZANIA OSIĄGNIĘĆ I POSTĘPÓW UCZNIÓW
-
Formy i metody sprawdzania osiągnięć i postępów uczniów:
-
odpowiedź ustna,
-
zadanie domowe,
-
kartkówka (obejmuje treści z ostatniej lekcji i trwa nie dłużej niż 15 minut),
-
sprawdzian (obejmuje trzy ostatnie tematy i trwa 1 godzinę lekcyjną lub krócej),
-
praca klasowa (obejmuje dział programowy i trwa co najmniej 1 godzinę lekcyjną),
-
test,
-
referat,
-
praca w grupach,
-
praca samodzielna,
-
praca pozalekcyjna, np. konkursy, olimpiady, koła zainteresowań, itp.,
-
ćwiczenia praktyczne,
-
aktywność na lekcjach.
2. Zasady sprawdzania osiągnięć i postępów uczniów:
-
Sprawdzanie osiągnięć i postępów uczniów cechuje:
-
obiektywizm,
-
indywidualizacja,
-
konsekwencja,
-
systematyczność,
-
jawność dla danego ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów).
-
Każda praca klasowa musi być zapowiedziana z przynajmniej tygodniowym wyprzedzeniem.
-
Każda praca klasowa poprzedzona jest lekcją powtórzeniową, z podaniem kryteriów oceniania i wymagań edukacyjnych, np. zasadami punktacji.
-
Kartkówka z ostatniej lekcji lub kontrola samodzielnego zadania domowego nie musi być zapowiedziana.
-
Sprawdzian musi być zapowiedziany.
-
Termin oddawania prac pisemnych wynosi do 14 dni.
-
Uczeń może być w każdym półroczu 2 razy lub 1 raz (gdy przedmiot jest 1 godzinę tygodniowo) nieprzygotowany do lekcji z wyjątkiem zapowiedzianych prac kontrolnych, jednak musi to zgłosić przed zajęciami. Nauczyciel odnotowuje ten fakt w dzienniku, nie ma to jednak wpływu na ocenę końcową.
-
Zgłoszone przez ucznia nieprzygotowanie po zobowiązaniu go do odpowiedzi, pociąga za sobą wpisanie oceny niedostatecznej.
-
Prawo do ulg w wyniku zgłoszenia nieprzygotowania zostaje zawieszone w styczniu i czerwcu.
-
Prace domowe powinny być zadawane w zależności od potrzeb, z wyłączeniem ferii
i przerw świątecznych. -
Prace domowe powinny być sprawdzane na bieżąco.
3. Częstotliwość sprawdzania:
-
Jednego dnia może się odbyć jedna praca klasowa.
-
Prace klasowe z języka polskiego i matematyki nie mogą odbywać się w tym samym tygodniu.
-
Jeśli przedmiot realizowany jest 1 godz./tyg., ocenę śródroczną wystawiamy co najmniej z trzech ocen cząstkowych; jeżeli przedmiot realizowany jest więcej niż 2-3 godz./tyg., ocenę śródroczną wystawiamy z co najmniej czterech ocen cząstkowych (w tym minimum z dwóch prac pisemnych), jeżeli przedmiot realizowany jest 4-5 godz./tyg. lub więcej, ocenę śródroczną wystawiamy z co najmniej pięciu ocen cząstkowych (w tym minimum z dwóch prac pisemnych), – z wyłączeniem w-f i religii, gdzie powyższe zasady ustala nauczyciel zajęć w przedmiotowym systemie nauczania.
4. Zasady i formy poprawiania osiągnięć (korygowania niepowodzeń) uczniów:
-
Po każdej pracy klasowej z j. polskiego i matematyki dokonuje się jej analizy i poprawy; z innych przedmiotów poprawę przeprowadza się w zależności od potrzeb zespołu klasowego.
-
Uczniowie, u których stwierdzono braki, mogą je uzupełnić pod kierunkiem nauczyciela w trakcie zajęć dydaktycznych lub wyrównawczych.
-
Uczeń nieobecny usprawiedliwiony na pracy pisemnej pisze ją w terminie ustalonym przez nauczyciela.
-
Oceny z prac klasowych i sprawdzianów wymagających znajomości większego zakresu wiedzy i umiejętności wpisywane są kolorem zielonym, pozostałe kolorem czarnym lub niebieskim.
-
Na świadectwie szkolnym w części dotyczącej szczególnych osiągnięć ucznia odnotowuje się udział ucznia w konkursach przedmiotowych oraz osiągnięcia sportowe i artystyczne.
§ 5.
OCENIANIE ROCZNE
- Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza.
- Każde półrocze kończy się klasyfikacją.
- Klasyfikacja roczna oparta jest o obie oceny klasyfikacyjne.
- Klasyfikowanie śródroczne i roczne polega na podsumowaniu osiągnięć uczniów w poszczególnych zajęciach edukacyjnych i wystawieniu oceny klasyfikacyjnej oraz wyrażaniu opinii szkoły o zachowaniu ucznia w formie oceny zachowania.
- Ocenę śródroczną i ocenę roczną wystawia nauczyciel zajęć edukacyjnych lub, w szczególnie uzasadnionych przypadkach, inny upoważniony do tego przez dyrektora nauczyciel.
- Ocenę zachowania wystawia wychowawca klasy, po zasięgnięciu opinii nauczycieli, uczniów danej klasy oraz ocenianego ucznia.
- Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów).
- Na miesiąc przed klasyfikacją wychowawca klasy ma obowiązek pisemnego poinformowania rodziców o zagrożeniu oceną niedostateczną ucznia, a przynajmniej na tydzień przed radą klasyfikacyjną o proponowanych ocenach lub braku podstaw do klasyfikacji (por. § 8 ust. 9 i § 9 ust. 8).
§ 6.
OCENIANIE BIEŻĄCE
- Ocenianie bieżące ma na celu wspieranie uczenia się i polega na systematycznej obserwacji, sprawdzaniu oraz dokumentowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia, wysiłku wkładanego w wywiązywanie się z obowiązków oraz postępów w nabywaniu wiadomości i umiejętności i dotyczy wyłącznie uczniów klas IV-VI. Oceny bieżące mogą być ocenami opisowymi, o ile zezwala na to prawo.
- W klasach I-III śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
- Oceny bieżące (jeżeli nie są ocenami opisowymi) śródroczne i roczne wyrażone są w stopniach wg skali:
-
niedostateczny (1),
-
dopuszczający (2),
-
dostateczny (3),
-
dobry (4),
-
bardzo dobry (5),
-
celujący (6).
- Ustala się następujące wymagania i kryteria dla poszczególnych stopni:
-
stopień celujący (6) otrzymuje uczeń, który:
-
posiada wiedzę i umiejętności stanowiące znaczne poszerzenie i pogłębienie wymagań programu nauczania,
-
samodzielnie rozwiązuje trudne problemy,
-
stopień bardzo dobry (5) otrzymuje uczeń, który:
-
dysponuje pełnym zasobem wiadomości i umiejętności wyznaczonych przez program nauczania,
-
sprawnie posługuje się zdobytymi wiadomościami,
-
jest samodzielny i kreatywny,
-
stopień dobry (4) otrzymuje uczeń, który:
-
opanował wiedzę i umiejętności w zakresie programu nauczania,
-
samodzielnie rozwiązuje problemy typowe, użyteczne w życiu pozaszkolnym,
-
stopień dostateczny (3) otrzymuje uczeń, który:
-
posiada wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej,
-
posiada proste umiejętności pozwalające rozwiązywać z pomocą nauczyciela problemy typowe,
-
stopień dopuszczający (2) otrzymuje uczeń, który:
-
posiada elementarną wiedzę i umiejętności potrzebne do świadomego udziału
w zajęciach szkolnych, -
rozwiązuje z pomocą nauczyciela typowe zadania o niewielkim stopniu trudności, często powtarzające się w procesie nauczania,
-
stopień niedostateczny (1) otrzymuje uczeń, który:
-
nie opanował koniecznych wiadomości i umiejętności objętych podstawą programową i najważniejszych w uczeniu danego przedmiotu,
-
nie potrafi rozwiązywać zadań o elementarnym stopniu trudności i nie wykazuje chęci współpracy z nauczycielem.
- Przy wystawianiu cyfrowych ocen bieżących dopuszcza się stosowanie plusów i minusów
- Nieprzygotowanie do lekcji uczeń zgłasza przed zajęciami.
§7.
OCENIANIE ZACHOWANIA
- Ocena zachowania wyraża opinię szkoły o wypełnianiu przez ucznia obowiązków szkolnych, jego kulturze osobistej, postawie wobec kolegów i innych osób, funkcjonowaniu w środowisku szkolnym, respektowaniu zasad współżycia społecznego i ogólnie przyjętych norm etycznych.
- Ocenę zachowania ucznia ustala wychowawca klasy nie później niż na tydzień przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, uwzględniając:
-
samoocenę ucznia,
-
opinię uczniów wyrażających własne zdanie o zachowaniu kolegów,
-
opinie nauczycieli i pracowników szkoły,
-
uwagi odnotowane w zeszycie wychowawcy,
-
frekwencję.
- Ocenę zachowania śródroczną i roczną ustala się według następującej skali:
-
wzorowe (wz)
-
bardzo dobre (bdb)
-
dobre (db)
-
poprawne (pop)
-
nieodpowiednie (npd)
-
naganne (ngn)
- Ocenę:
-
wzorową otrzymuje uczeń, który:
-
przestrzega regulaminów szkolnych,
-
w kulturze zachowania, frekwencji i stosunku do nauki może być wzorem
dla innych, -
wykazuje własną inicjatywę i samodzielnie wykonuje prace nas rzecz klasy
lub szkoły,
-
godnie reprezentuje klasę lub szkołę na zewnątrz,
-
jego zachowanie jest godne naśladowania,
-
nie ma godzin nieusprawiedliwionych i spóźnień.
-
bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
-
spełnia w stopniu bardzo dobrym wymagania szkoły w stosunku do swojego zachowania,
-
nie zawsze wykazuje własną inicjatywę,
-
nie podejmuje samodzielnie działań, które wyróżniałyby go w sposób szczegółowy wśród innych uczniów,
-
ma usprawiedliwione wszystkie nieobecności, dopuszcza się trzy spóźnienia.
-
dobrą otrzymuje uczeń, który:
-
pracuje na rzecz klasy i szkoły,
-
dba o wygląd klasy, szkoły, sprzętu szkolnego,
-
swoim zachowaniem daje dobry przykład,
-
drobne uchybienia w swoim zachowaniu stara się naprawić,
-
dba o zdrowie i higienę osobistą,
-
w razie nieobecności przynosi usprawiedliwienia,
-
ma nie więcej, niż 5 godzin nieusprawiedliwionych i nie więcej, niż 5 spóźnień.
-
poprawną otrzymuje uczeń, który:
-
z małymi uchybieniami przestrzega regulaminu szkoły, a stosowane środki zaradcze odnoszą pozytywny skutek,
-
nie zawsze wypełnia obowiązki szkolne,
-
odznacza się małą aktywnością społeczną,
-
bywa konfliktowy,
-
nie przejawia aktywnego udziału w życiu klasy i szkoły,
-
ma nie więcej, niż 20 godzin nieusprawiedliwionych i nie więcej, niż 10 spóźnień.
-
nieodpowiednią otrzymuje uczeń, który dopuścił się któregokolwiek z następujących uchybień:
-
dopuszcza się poważnych wykroczeń przeciwko regulaminowi i statutowi szkoły, nie wykazuje chęci poprawy, a stosowane środki zaradcze nie odnoszą skutku,
-
utrudnia prowadzenie zajęć lekcyjnych,
-
dewastuje mienie szkoły,
-
wywiera negatywny wpływ na rówieśników,
-
w nieodpowiedni sposób zachowuje się w stosunku do osób spoza szkoły narażając tym samym ich dobre imię,
-
zachowuje się w sposób niezgodny z normami współżycia w stosunku do innych członków społeczności szkolnej i takie zachowanie powtarza się,
-
niestosownie zachowuje się w stosunku do kolegów, nauczycieli i pracowników szkoły oraz innych osób spoza szkoły,
-
stosuje przemoc fizyczną i psychiczną,
-
jest arogancki, niekulturalny, nietolerancyjny w stosunku do innych osób,
-
ma ponad 20 godzin nieusprawiedliwionych, często się spóźnia.
-
naganną otrzymuje uczeń, w stosunku do którego zostały wyczerpane wszystkie podejmowane przez szkołę działania o charakterze wychowawczy i profilaktycznym, a który w szczególności:
-
stosuje w szkole przemoc fizyczną wobec uczniów, nauczycieli lub innych osób zagrażającą ich życiu lub zdrowiu bądź naruszającą ich bezpieczeństwo,
-
na terenie szkoły posiada, używa lub rozprowadza środki odurzające lub substancje psychotropowe, spożywa napoje alkoholowe lub pali wyroby tytoniowe,
-
rozpowszechnia wśród uczniów materiały przedstawiające zachowania agresywne, okrucieństwo wobec drugiego człowieka i zwierząt, treści pornograficzne lub obrażające uczucia religijne,
-
świadomie niszczy dobra materialne należące do szkoły, uczniów, nauczycieli lub innych osób,
-
narusza godność osobistą uczniów, nauczycieli lub innych osób poprzez zniesławienia, agresję lub prowokację,
-
opuścił bez usprawiedliwienia ponad połowę czasu przeznaczonego na realizację wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych,
-
w sposób jaskrawy łamie zarówno przepisy, jak i obyczaje regulujące życie szkoły,
-
jego zachowania budzą strach w społeczności szkolnej,
-
używa przemocy,
-
narusza bezpieczeństwo uczniów i szkoły,
-
dopuszcza się kradzieży, oszustw i innych czynów karalnych prawem.
Uczeń, który dopuszcza się kradzieży i rozboju otrzymuje naganną ocenę zachowania, a jego postępowanie zgłaszane jest na policję.
- Ocena zachowania nie może mieć wpływu na:
-
oceny z zajęć edukacyjnych,
-
promocję do klasy programowo wyższej lub ukończenie szkoły,
-
rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o niepromowaniu do klasy programowo wyższej lub nieukończenia szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania,
-
uczeń, któremu w danej szkole po raz trzeci z rzędu ustalono naganną roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania, nie otrzymuje promocji do klasy programowo wyższej, a uczeń klasy programowo najwyższej w danym typie szkoły nie kończy szkoły.
- Ocenę zachowania ustala wychowawca. Wychowawca przedstawia ją do zatwierdzenia na radzie pedagogicznej.
- Rada pedagogiczna zatwierdza oceny zachowania po analizie przez jej członków. Wychowawca może dokonać zmiany oceny zachowania ucznia po dogłębnej analizie jego zachowania.
- Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania oraz o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania, opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej lub zaświadczenie lekarskie o stanie zdrowia, należy uwzględnić specyfikę zachowań wynikającą z zaburzeń i odchyleń rozwojowych ucznia.
- Ocena zachowania powinna zawierać następujące treści:
-
stosunek ucznia do obowiązków szkolnych: systematyczność i punktualność w uczęszczaniu na zajęcia wynikające z obowiązku szkolnego, dbałość o prestiż i renomę szkoły, dbałość o mienie szkolne i publiczne,
-
zaangażowanie w życie szkoły: wypełnianie obowiązków wynikających z organizacji życia szkolnego, czynny udział w pracach na rzecz klasy, szkoły i środowiska lokalnego,
-
kultura osobista (odpowiedni strój szkolny i fryzura – niefarbowane włosy, chłopcy bez kolczyków, skromna biżuteria, dbałość o kulturę słowa), respektowanie zasad współżycia społecznego (właściwa postawa wobec nauczycieli, pracowników szkoły i kolegów), sposób bycia nienaruszający godności własnej i innych, uczciwe postępowanie i reagowanie na wszelkie przejawy zła), dbałość o estetykę otoczenia, środowisko, w którym żyjemy.
- Przy wystawianiu oceny zachowania należy uwzględnić nieusprawiedliwione godziny nieobecności.
- Uczeń, który w danym roku szkolnym otrzymał naganę od dyrektora, nie może uzyskać oceny wyższej niż poprawna.
- Każdy uczeń klas IV-VI może uzyskać wyższą niż przewidywana roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
§ 8.
SPOSOBY I ZASADY INFORMOWANIA UCZNIÓW I RODZICÓW
O POSTĘPACH I OSIĄGNIĘCIACH
-
Oceny są jawne zarówno dla ucznia, jak i jego rodziców (prawnych opiekunów). Oceny nie są podawane na forum klasy, a jedynie do wiadomości samych zainteresowanych.
-
Uczeń informowany jest o ocenie w momencie jej wystawiania.
-
Sprawdzone i ocenione pisemne prace kontrolne są przechowywane przez nauczyciela przez okres jednego roku szkolnego; uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą otrzymywać je do wglądu na zasadach określonych przez nauczyciela.
-
Na prośbę ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel ustalający ocenę powinien ją uzasadnić ustnie, lub na wniosek rodziców – pisemnie. Uzasadnienie powinno zawierać w szczególności informacje:
-
w jakim stopniu uczeń spełnił wymagania określone przez nauczyciela (co udało mu się zrobić dobrze, gdzie popełnił błędy, w jaki sposób powinien je poprawić),
-
w jaki sposób i nad czym uczeń powinien popracować, aby uzupełnić braki w wiedzy oraz opanować wymagane umiejętności,
-
w jakim terminie powinien poprawić pracę lub zgłosić się do odpowiedzi.
-
Na początku roku szkolnego, do 15 września, nauczyciele informują uczniów o wymaganiach edukacyjnych wynikających z realizowanej podstawy programowej wg opracowanego kryterium.
-
Rodzice informowani są o postępach i osiągnięciach uczniów na spotkaniach odbywających się minimum 4 razy w roku szkolnym.
-
Na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej poszczególni nauczyciele są zobowiązani do poinformowania uczniów o grożących ocenach niedostatecznych i odnotowania tego w dzienniku.
-
Nauczyciel informuje wychowawcę klasy o grożących uczniowi ocenach niedostatecznych. Wychowawca klasy w tym samym terminie pisemnie informuje rodziców (prawnych opiekunów) i odnotowuje to w dzienniku, a podpisany dokument przechowuje w teczce wychowawcy.
-
Miesiąc przed śródrocznym i rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej nauczyciele poszczególnych zajęć edukacyjnych i wychowawcy klas są zobowiązani poinformować ucznia o przewidywanych dla niego ocenach śródrocznych lub rocznych (por. §5 ust. 8). Ostateczna ocena klasyfikacyjna może być inna niż przewidywana.
-
Na prośbę ucznia lub rodziców (prawnych opiekunów) nauczyciel dokonuje wpisu oceny w dzienniczku ucznia lub zeszycie przedmiotowym.
-
Indywidualne rozmowy nauczyciela z rodzicami w ciągu dnia pracy (w czasie przerw lub po skończonych zajęciach nauczyciela) mogą odbywać się pod warunkiem, że nie zakłóca to organizacji pracy nauczyciela i zapewnienia bezpieczeństwa uczniów, z zachowaniem prawa nauczyciela do odmówienia rodzicowi rozmowy, gdy zajdą w/w okoliczności.
§ 9.
WARUNKI I TRYB USTALANIA I POPRAWIANIA OCEN BIEŻĄCYCH I UZYSKANIA WYŻSZEJ NIŻ PRZEWIDYWANA
ROCZNEJ OCENY KLASYFIKACYJNEJ
-
Wynikiem niekorzystnym jest ocena niedostateczna.
-
Uczeń ma prawo do jednokrotnej próby poprawiania oceny niedostatecznej lub poprawnej, uzyskanej z pracy klasowej, w trybie uzgodnionym z nauczycielem, jednak nie później niż w ciągu dwóch tygodni od daty jej wystawienia.
-
Jeśli uczeń nie pisze pracy klasowej, testu lub sprawdzianu, bez względu na przyczyny, ma obowiązek poddania się tej formie sprawdzania osiągnięć w ciągu dwóch tygodni od daty powrotu do szkoły w terminie uzgodnionym z nauczycielem.
-
Jeśli uczeń nie przystąpi w ustalonym terminie do pracy klasowej, otrzymuje ocenę niedostateczną.
-
Poprawioną ocenę odnotowuje się w dzienniku obok oceny poprawianej (pod uwagę bierze się ocenę wyższą).
-
Punktacja jest taka sama jak za pracę pierwotną.
-
Na miesiąc przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, nauczyciel przedmiotu jest zobowiązany poinformować wychowawcę, a za jego pośrednictwem rodziców (prawnych opiekunów) o grożących uczniowi ocenach niedostatecznych (informacje przekazuje rodzicom nauczyciel proponujący ocenę niedostateczną, przekazanie informacji odnotowuje w dzienniku).
-
Na miesiąc przed posiedzeniem rady pedagogicznej uczeń ma prawo znać przewidywane oceny z wszystkich zajęć edukacyjnych oraz ewentualne wymagania na ocenę wyższą od przewidywanej (por. § 5 ust. 8 i § 8 ust. 9) .
-
Uczeń ma prawo do próby poprawy oceny klasyfikacyjnej o jeden stopień, nie później jednak niż na tydzień przed posiedzeniem klasyfikacyjnym rady pedagogicznej.
-
Uczeń zgłasza chęć poprawy zaproponowanej oceny nauczycielowi zajęć edukacyjnych.
-
Warunki i możliwości oraz czas podwyższenia oceny określa nauczyciel uczący danego przedmiotu, o czym powiadamia ucznia.
-
Aby poprawić ocenę roczną, uczeń musi napisać pracę obejmującą zakres materiału z całego roku szkolnego. Pracę ucznia ocenia nauczyciel odpowiednich zajęć. Sprawdzian podwyższający ocenę z wychowania fizycznego, plastyki, muzyki, zajęć technicznych i zajęć komputerowych ma przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
§ 10.
TRYB UBIEGANIA SIĘ O WYŻSZĄ, NIŻ PRZEWIDYWANA,
ROCZNĄ OCENĘ KLASYFIKACYJNĄ ZACHOWANIA
-
O wyższą ocenę zachowania może ubiegać się uczeń spełniający warunki w proporcjach odpowiadających ocenie, o którą się ubiega, określonych w statucie:
-
nieobecności usprawiedliwione w granicach limitu godzin nieusprawiedliwionych na żądaną ocenę
-
liczba spóźnień – wg limitów (par.7),
-
pozytywny stosunek do obowiązków szkolnych,
-
aktywność na zajęciach edukacyjnych,
-
zaangażowanie w życie społeczne klasy i szkoły.
-
Wychowawca klasy na początku roku szkolnego informuje uczniów oraz ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania.
-
Miesiąc przed rocznym klasyfikacyjnym zebraniem rady pedagogicznej wychowawca klasy informuje ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanej rocznej ocenie klasyfikacyjnej zachowania w formie pisemnej, którą rodzice (prawni opiekunowie) potwierdzają własnoręcznym podpisem.
-
Uczeń i jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do oceny przewidywanej w ciągu 7 dni po powzięciu o niej informacji.
-
Wychowawca sprawdza, czy uczeń spełnia warunki umożliwiające mu ubieganie się o podwyższenie oceny.
-
Po uzyskaniu akceptacji uczeń lub rodzice (prawni opiekunowie) składają do dyrektora szkoły podanie z uzasadnieniem o umożliwienie podwyższenia tej oceny.
-
Dyrektor ustala termin posiedzenia komisji, która analizuje treść uzasadnienia oraz przeprowadza rozmowę z uczniem w celu weryfikacji oceny.
-
W skład komisji wchodzą:
-
dyrektor lub wicedyrektor szkoły,
-
wychowawca klasy,
-
pedagog szkolny,
-
przedstawiciele zespołu nauczycieli uczących ucznia,
-
przewodniczący klasy.
-
Komisja podejmuje decyzję w sprawie oceny zachowania ucznia.
§ 11.
KLASYFIKACJA
-
Rok szkolny dzieli się na dwa półrocza:
-
pierwsze półrocze trwa od dnia rozpoczęcia roku szkolnego do 31 stycznia. Jeśli w tym czasie wypadają ferie zimowe, półrocze kończy się w piątek przed feriami;
-
drugie półrocze trwa od dnia 1 lutego do dnia zakończenia zajęć edukacyjnych w czerwcu. Jeśli dzień 1 lutego wypada w czasie ferii, drugie półrocze rozpoczyna się w pierwszy poniedziałek po zakończeniu ferii zimowych.
-
W ciągu roku szkolnego przeprowadza się klasyfikowanie uczniów w dwóch terminach:
-
śródroczna – za I półrocze w ostatnim tygodniu przed zakończeniem I półrocza,
-
roczna – w przedostatnim tygodniu przed zakończeniem zajęć edukacyjnych.
-
Klasyfikowanie śródroczne polega na okresowym podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych (wg skali określonej w WSO) oraz ustaleniu oceny zachowania.
-
Klasyfikowanie roczne polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych ucznia w danym roku szkolnym z zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania i ustaleniu ocen klasyfikacyjnych oraz oceny zachowania.
-
Oceny roczne ustalają nauczyciele prowadzący poszczególne zajęcia edukacyjne, a ocenę zachowania – wychowawca klasy. Nauczyciele i wychowawcy przedstawiają oceny na klasyfikacyjnym posiedzeniu rady pedagogicznej, która następnie zatwierdza łączne wyniki klasyfikacji uczniów.
-
Oceny klasyfikacyjne i ocena zachowania wystawione zgodnie z ustalonym WSO nie mogą być uchylone lub zmienione decyzją administracyjną.
-
Oceny klasyfikacyjne śródroczne i oceny klasyfikacyjne roczne ustala się w stopniach według skali określonej w WSO w § 6. Oceny bieżące wyraża się w stopniach lub stosuje się oceny opisowe, o ile pozwala na to prawo.
-
Oceny klasyfikacyjne śródroczne i roczne nie mają wpływu na ocenę zachowania.
- W klasach I—III szkoły podstawowej śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych są ocenami opisowymi.
-
Klasyfikacja roczna w kl. I – III polega na podsumowaniu osiągnięć edukacyjnych z zajęć edukacyjnych i zachowania ucznia w danym roku szkolnym oraz ustaleniu jednej rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych i rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w formie opisowej.
-
Roczna opisowa ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych, o której mowa w ust. 8, uwzględnia poziom opanowania przez ucznia wiadomości i umiejętności z zakresu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla I etapu edukacyjnego oraz wskazuje potrzeby rozwojowe i edukacyjne ucznia związane z przezwyciężaniem trudności w nauce lub rozwijaniem uzdolnień.
-
Roczna ocena klasyfikacyjna z dodatkowych zajęć edukacyjnych nie ma wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.
-
Ocena z religii nie ma wpływu na promowanie ucznia do klasy następnej.
-
Ocena z religii jest wystawiana według skali przyjętej w WSO i wlicza się do średniej ocen.
-
Ustalona przez nauczyciela niedostateczna ocena klasyfikacyjna roczna może być zmieniona tylko w wyniku egzaminu poprawkowego.
-
Uczeń jest klasyfikowany, jeżeli został oceniony ze wszystkich przedmiotów i zajęć obowiązkowych, z wyjątkiem tych, z których został zwolniony.
-
W uzasadnionych przypadkach uczeń może być zwolniony na czas określony z zajęć wychowania fizycznego i/ lub zajęć komputerowych.
-
Decyzję o zwolnieniu ucznia z zajęć wychowania fizycznego i/ lub zajęć komputerowych podejmuje dyrektor szkoły na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza.
-
W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego i/ lub zajęć komputerowych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”, ”zwolniona”.
-
W razie dłuższej nieobecności nauczyciela przedmiotu lub wychowawcy klasy i braku ocen śródrocznych lub rocznych przed klasyfikacyjnym posiedzeniem rady pedagogicznej, dyrektor szkoły może wyznaczyć innego nauczyciela do wystawienia tych ocen w oparciu o istniejącą dokumentację.
-
Uczeń może nie być klasyfikowany z jednego, kilku lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia oceny klasyfikacyjnej śródrocznej lub rocznej z powodu nieobecności ucznia na zajęciach edukacyjnych przekraczających połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym programie nauczania w danym roku szkolnym.
§ 12.
EGZAMIN KLASYFIKACYJNY
-
Uczeń nieklasyfikowany z powodu usprawiedliwionej nieobecności na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia, może zdawać egzamin klasyfikacyjny.
-
Na wniosek ucznia nieklasyfikowanego z powodu nieobecności nieusprawiedliwionej na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia, lub na prośbę jego rodziców (prawnych opiekunów), rada pedagogiczna może wyrazić zgodę na egzamin klasyfikacyjny.
-
Egzamin klasyfikacyjny zdaje również uczeń, który:
-
realizuje, na podstawie odrębnych przepisów, indywidualny tok nauki,
-
spełnia obowiązek szkolny poza szkołą.
-
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się w formie ustnej i pisemnej.
-
Egzamin klasyfikacyjny z plastyki, muzyki, zajęć technicznych, zajęć komputerowych, wychowania fizycznego ma przede wszystkim formę zadań praktycznych.
-
Uczeń, o którym mowa w ust. 3 pkt b nie zdaje egzaminów klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, takich jak: zajęcia techniczne, plastyka, muzyka i wychowanie fizyczne i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz nie ustala się mu oceny z zachowania. Z pozostałych obowiązkowych zajęć edukacyjnych uczeń ten zdaje egzaminy w ramach podstawy programowej.
-
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza się nie później niż w dniu poprzedzającym dzień zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Dyrektor szkoły w porozumieniu z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami) wyznacza termin egzaminu klasyfikacyjnego i zakres z materiału realizowanego zgodnie z programem w danym okresie. Jeżeli z przyczyn losowych uczeń nie przystąpił do egzaminu w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora.
-
Egzamin klasyfikacyjny przeprowadza nauczyciel danych zajęć edukacyjnych w obecności, wskazanego przez dyrektora szkoły, nauczyciela takich samych lub pokrewnych zajęć edukacyjnych. Ocenę ustala nauczyciel egzaminator.
-
Dla ucznia, o którym mowa w par. 12 ust. 3 pkt b, dyrektor szkoły powołuje komisję egzaminacyjną w składzie: dyrektor lub wicedyrektor szkoły, nauczyciele obowiązkowych zajęć edukacyjnych określonych w szkolnym planie nauczania dla odpowiedniej klasy. Ocenę ustala nauczyciel egzaminator.
-
Pytania egzaminacyjne układa nauczyciel – egzaminator, a zatwierdza dyrektor szkoły.
-
Z przeprowadzonego egzaminu klasyfikacyjnego sporządza się protokół zawierający:
-
imiona i nazwiska nauczycieli obecnych na egzaminie,
-
termin egzaminu,
-
pytania (zadania) egzaminacyjne,
-
wyniki egzaminu klasyfikacyjnego oraz uzyskane oceny.
-
Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen.
-
W czasie egzaminu mogą być obecni rodzice ucznia w charakterze obserwatorów.
-
W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.
§ 13.
TRYB ODWOŁAWCZY OD OCENY KLASYFIKACYJNEJ
Z ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH ORAZ ZACHOWANIA
- Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen. Zastrzeżenia zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych lub rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych.
- W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych lub roczna ocena klasyfikacyjna zachowania zostały ustalone niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tej oceny, dyrektor szkoły powołuje komisję, która:
-
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych — przeprowadza sprawdzian wiadomości i umiejętności ucznia oraz ustala roczną ocenę klasyfikacyjną z danych zajęć edukacyjnych;
-
w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania — ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
- Sprawdzian, o którym mowa w ust. 2 pkt a, przeprowadza się nie później niż w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń, o których mowa w ust. 1. Termin sprawdzianu uzgadnia się z uczniem i jego rodzicami (prawnymi opiekunami).
- W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych w skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze — przewodniczący komisji,
- nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne,
- dwóch nauczycieli z danej lub innej szkoły tego samego typu prowadzących takie same zajęcia edukacyjne;
- W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania w skład komisji wchodzą:
- dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze — jako przewodniczący komisji, wychowawca klasy
- wskazany przez dyrektora szkoły nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne w danej klasie,pedagog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,przedstawiciel samorządu uczniowskiego,
- przedstawiciel rady rodziców.
- Nauczyciel, o którym mowa w ust. 4 pkt b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne, z tym że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
- Ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 2, roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych oraz roczna ocena klasyfikacyjna zachowania nie może być niższa od ustalonej wcześniej oceny. Ocena ustalona przez komisję jest ostateczna, z wyjątkiem negatywnej rocznej oceny klasyfikacyjnej, o której mowa w przepisach, które zostaną wydane na podstawie art. 44zb Ustawy o systemie oświaty, z zajęć edukacyjnych, która może być zmieniona w wyniku egzaminu poprawkowego, z zastrzeżeniem § 14 ust. 1.
- W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych z prac komisji sporządza się protokół zawierający w szczególności:
- skład komisji,
- termin sprawdzianu,
- zadania (pytania) sprawdzające,
- wynik sprawdzianu oraz ustaloną ocenę;
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- W przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania z prac komisji sporządza się protokół zawie rający w szczególności:
- skład komisji,
- termin posiedzenia komisji,
- wynik głosowania,
- ustaloną ocenę zachowania wraz z uzasadnieniem.
Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
- Do protokołu, o którym mowa w ust.8, dołącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia.
- Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do sprawdzianu, o którym mowa w ust. 2 pkt a, w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie wyznaczonym przez dyrektora szkoły w uzgodnieniu z uczniem i jego rodzicami.
- Przepisy ust. 1—11 stosuje się odpowiednio w przypadku rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych uzyskanej w wyniku egzaminu poprawkowego, z tym że termin do zgłoszenia zastrzeżeń wynosi 5 dni roboczych od dnia przeprowadzenia egzaminu poprawkowego. W tym przypadku ocena ustalona przez komisję, o której mowa w ust. 2, jest ostateczna
§ 14.
EGZAMIN POPRAWKOWY
- Począwszy od czwartej klasy szkoły podstawowej uczeń, który w wyniku rocznej klasyfikacji uzyskał ocenę negatywną z jednego lub dwóch obowiązkowych zajęć edukacyjnych, może zdawać egzamin poprawkowy z tych zajęć.
-
Egzamin poprawkowy składa się z dwóch części: pisemnej i ustnej, z wyjątkiem egzaminu z muzyki, plastyki, zajęć technicznych, zajęć komputerowych oraz wychowania fizycznego, z których egzamin ma przede wszystkim formę ćwiczeń praktycznych.
-
Termin egzaminu poprawkowego wyznacza dyrektor szkoły do dnia zakończenia rocznych zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Egzamin poprawkowy przeprowadza się w ostatnim tygodniu ferii letnich.
-
Egzamin poprawkowy przeprowadza komisja powołana przez dyrektora szkoły. W skład komisji wchodzą:
-
dyrektor szkoły albo nauczyciel zajmujący w tej szkole inne stanowisko kierownicze – jako przewodniczący komisji,
-
nauczyciel prowadzący dane zajęcia edukacyjne – jako egzaminujący,
-
nauczyciel prowadzący takie same lub pokrewne zajęcia edukacyjne – jako członek komisji.
- Nauczyciel, o którym mowa w pkt 4.b, może być zwolniony z udziału w pracy komisji na własną prośbę lub w innych, szczególnie uzasadnionych przypadkach. W takim przypadku dyrektor szkoły powołuje jako osobę egzaminującą innego nauczyciela prowadzącego takie same zajęcia edukacyjne z tym, że powołanie nauczyciela zatrudnionego w innej szkole następuje w porozumieniu z dyrektorem tej szkoły.
-
Pytania egzaminacyjne (ćwiczenia, zadania praktyczne) proponuje egzaminator,
a zatwierdza je dyrektor szkoły. -
Pytania egzaminacyjne zawierają treści nauczania zgodnie z odpowiednim stopniem wymagań edukacyjnych dla danego etapu kształcenia.
-
Z przeprowadzonego egzaminu poprawkowego sporządza się protokół zawierający:
-
skład komisji,
-
termin egzaminu,
-
pytania egzaminacyjne,
-
wynik egzaminu poprawkowego oraz uzyskaną ocenę.
- Do protokołu załącza się pisemne prace ucznia i zwięzłą informację o ustnych odpowiedziach ucznia. Protokół stanowi załącznik do arkusza ocen ucznia.
-
Uczeń, który z przyczyn usprawiedliwionych nie przystąpił do egzaminu poprawkowego
w wyznaczonym terminie, może przystąpić do niego w dodatkowym terminie, wyznaczonym przez dyrektora szkoły nie później niż do końca września. -
Uczeń, który nie zdał egzaminu poprawkowego, nie otrzymuje promocji i powtarza klasę.
-
Uwzględniając możliwości edukacyjne ucznia rada pedagogiczna może jeden raz w ciągu danego etapu edukacyjnego promować ucznia, który nie zdał egzaminu poprawkowego
z jednych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, pod warunkiem że te obowiązkowe zajęcia edukacyjne są, zgodnie ze szkolnym planem nauczania, realizowane w klasie programowo wyższej.
§15.
PROMOCJA UCZNIÓW
- Uczeń klasy I – III otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej.
-
Uczeń klasy IV – VI otrzymuje promocję do klasy programowo wyższej, jeżeli
ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych, określonych w szkolnym planie nauczania, uzyskał roczne oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem par. 7 ust. 5 pkt c, d. oraz par. 14 ust. 12. -
Na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy lub na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody rodziców (prawnych opiekunów), rada pedagogiczna może postanowić o promowaniu ucznia klasy I i II do klasy programowo wyższej również w ciągu roku szkolnego jeżeli poziom rozwoju i osiągnięć ucznia rokuje opanowanie w jednym roku szkolnym treści nauczania przewidzianych w programie nauczania dwóch klas.
-
W wyjątkowych przypadkach rada pedagogiczna może postanowić o powtarzaniu klasy przez ucznia klasy I – III szkoły podstawowej na wniosek wychowawcy klasy oraz po zasięgnięciu opinii rodziców (prawnych opiekunów) ucznia.
-
Uczeń kończy szkołę podstawową:
-
jeżeli w wyniku klasyfikacji końcowej, na którą składają się roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych uzyskane w klasie programowo najwyższej i roczne oceny klasyfikacyjne z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, których realizacja zakończyła się w klasach programowo niższych w szkole, uzyskał oceny klasyfikacyjne z zajęć edukacyjnych wyższe od oceny niedostatecznej, z zastrzeżeniem § 7. pkt 5.c i d.
-
przystąpił do sprawdzianu (par. 16).
- Po ukończeniu szkoły uczeń otrzymuje świadectwo ukończenia szkoły. Wynik sprawdzianu nie wpływa na ukończenie szkoły.
-
Uczniowie klas IV – VI, którzy w wyniku klasyfikacji końcowej uzyskali
z obowiązkowych zajęć edukacyjnych średnią ocenę 4.75 oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę zachowania, otrzymują świadectwo szkolne z wyróżnieniem. -
Uczniowi, który uczęszczał na dodatkowe zajęcia edukacyjne lub religię albo etykę,
do średniej ocen, o której mowa w pkt 7, wlicza się także roczne oceny uzyskane
z tych zajęć. -
Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim otrzymują z danych zajęć edukacyjnych celującą roczną ocenę klasyfikacyjną. Uczeń, który tytuł laureata konkursu przedmiotowego o zasięgu wojewódzkim uzyskał po ustaleniu albo uzyskaniu rocznej oceny klasyfikacyjnej z zajęć edukacyjnych, otrzymuje z tych zajęć edukacyjnych celującą końcową ocenę klasyfikacyjną.
-
Uczniowie klasy VI kończący szkołę podstawową ze średnią ocen 5.00 z zajęć obowiązkowych oraz wzorowym zachowaniem uzyskują list pochwalny skierowany do rodziców (prawnych opiekunów).
§ 16.
SPRAWDZIAN PRZEPROWADZANY W OSTATNIM ROKU NAUKI
-
Uczeń kończy szkołę podstawową, jeśli na zakończenie klasy programowo najwyższej uzyskał ze wszystkich obowiązkowych zajęć edukacyjnych oceny klasyfikacyjne wyższe od oceny niedostatecznej i jeżeli ponadto przystąpił do sprawdzianu.
-
W klasie szóstej szkoły podstawowej Okręgowa Komisja Egzaminacyjna, zwana dalej „komisją okręgową”, przeprowadza sprawdzian określony w standardach wymagań ustalonych odrębnymi przepisami, zwany dalej sprawdzianem.
-
Sprawdzian ma charakter powszechny i obowiązkowy.
-
Wynikli sprawdzianu oraz zaświadczenia o szczegółowych wynikach sprawdzianu dla każdego ucznia komisja okręgowa przesyła do szkoły nie później niż na 7 dni przed zakończeniem zajęć dydaktyczno – wychowawczych.
-
Zaświadczenie, o którym mowa w pkt 4, dyrektor szkoły przekazuje w dniu zakończenia zajęć edukacyjnych uczniowi, a w przypadku nieobecności – jego rodzicom (prawnym opiekunom) za poświadczeniem odbioru.
-
Wyniki sprawdzianu nie mają wpływu na ukończenie szkoły.
-
Wyniku sprawdzianu nie odnotowuje się na świadectwie ukończenia szkoły.
-
Sprawdzian trwa: część pierwsza 80 minut, część druga 45 min.
-
Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się mają prawo przystąpić do sprawdzianu w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, na podstawie opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
-
Opinię, o której mowa w pkt. 9, rodzice (prawni opiekunowie) ucznia przedkładają dyrektorowi szkoły w terminie do dnia 15 października roku szkolnego, w którym jest przeprowadzany sprawdzian.
-
Uczeń, który z przyczyn losowych bądź zdrowotnych nie przystąpił do sprawdzianu
w wyznaczonym terminie, przystępuje do niego w dodatkowym terminie określonym przez dyrektora Komisji Centralnej, nie później niż do dnia 20 sierpnia danego roku, w miejscu wskazanym przez dyrektora komisji okręgowej. Uczeń, który nie przystąpił do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, powtarza ostatnią klasę szkoły podstawowej oraz przystępuje do sprawdzianu w następnym roku. -
W szczególnych przypadkach losowych bądź zdrowotnych, uniemożliwiających przystąpienie do sprawdzianu w terminie do dnia 20 sierpnia danego roku, dyrektor komisji okręgowej, na udokumentowany wniosek dyrektora szkoły, może zwolnić ucznia z obowiązku przystąpienia do sprawdzianu. Dyrektor szkoły składa wniosek w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
-
Laureaci konkursów przedmiotowych o zasięgu wojewódzkim lub ponad wojewódzkim z zakresu jednego z grupy przedmiotów objętych sprawdzianem, są zwolnieni z odpowiedniej części sprawdzianu, na podstawie zaświadczenia stwierdzającego uzyskanie tytułu odpowiednio laureata lub finalisty. Zaświadczenie przedkłada się przewodniczącemu szkolnego zespołu egzaminacyjnego.
-
Uczeń może w terminie 2 dni od daty sprawdzianu zgłosić zastrzeżenia do dyrektora komisji okręgowej, jeśli uzna, że w trakcie sprawdzianu zostały naruszone przepisy dotyczące jego przeprowadzenia.
-
Szczegółowe procedury związane ze sprawdzianem zawarte są w odrębnych przepisach CKE.
§ 17.
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- Uczeń uczestniczący w konkursach i zawodach międzyszkolnych jest zwolniony z zajęć edukacyjnych w dniu konkursu, zwolniony jest również z odpytywania w dniu następnym z przedmiotów, z których zajęcia odbywały się w dniu konkursu lub zawodów. Sprawa nie dotyczy zapowiedzianych wcześniej sprawdzianów.
-
Wszelkie sytuacje konfliktowe wynikające z odmiennej interpretacji WSO rozwiązywane są na drodze mediacji.
-
Szczegółowe informacje dotyczące osiągnięć ucznia znajdują się w przedmiotowych systemach oceniania.
- Korzystanie z niedozwolonych pomocy czy też podpowiadanie na sprawdzianie pisemnym dyskwalifikuje ucznia i jest równoznaczne z przyznaniem mu 0 punktów, czyli otrzymaniem oceny niedostatecznej.
-
Wszelkie formy pisemne weryfikacji wiedzy i umiejętności ucznia powinny być sprawdzone i udostępnione uczniowi przez nauczyciela w ciągu dwóch tygodni.
-
Uczeń objęty nauczaniem indywidualnym oceniany jest z zajęć edukacyjnych zgodnie z obowiązującym WSO ze szczególnym uwzględnieniem specjalnych potrzeb wynikających z ogólnego stanu zdrowia, występujących dysfunkcji i niepełnosprawności zgodnie z zaleceniami poradni psychologiczno– pedagogicznej.
-
Ewaluacji systemu oceniania dokonuje się na posiedzeniu rady pedagogicznej po zakończeniu roku szkolnego. Zaproponowane zmiany muszą być zatwierdzone przez radę pedagogiczną.
-
Po zakończeniu klasyfikacji rocznej i dokonaniu analizy wyników śródrocznej i rocznej klasyfikacji proponuje się nowelizację, jeśli zaistniały zmiany w prawie oświatowym lub wymaga tego dobro ucznia.